Klantvriendelijk en trefzeker communiceren

Ben jij een professionele duizendpoot?

Een oproep beantwoorden terwijl een klant dringend geholpen wil worden. Afspraken maken met collega’s die ook druk bezig zijn. Oplossingen zoeken voor een hoop inkomende vragen. En intussen proberen om complexe informatie uit te leggen aan een klant of leverancier. Name it, you do it.  Hoe doe je dat op een klantvriendelijke manier, zonder daarbij de controle over je andere werk te verliezen? En hoe ontwikkel je een authentieke professionele stijl, zodat je werk en contact met klanten je ook écht voldoening geven?

 

In de frontlinie bij moeilijke situaties

Daar komt nog bovenop dat niet alles altijd even vlot loopt. Breekt het zweet je ook uit als de zoveelste beller zijn levensverhaal doet? Kost het behandelen van klachten je tonnen energie? Ben je geen held als een klant emotioneel wordt? En wil je weten hoe je kordaat en professioneel blijft, wanneer klanten boos of agressief gedragen? Dan is deze opleiding geknipt voor jou.

 

Effect

Na deze tweedaagse opleiding wordt klantgericht denken en doen jouw handelsmerk. Je weet hoe je op een actieve, klantvriendelijke en professionele manier mensen te woord kan staan. Zodat je bestaande klanten tevreden maakt en nieuwe klanten weet te binden. Je ontwikkelt je eigen stijl, waardoor je ontspannen werkt met bezoekers en tijdens telefonische contacten. Door meer inzicht in je eigen aanpak wordt de impact die je hebt op je klanten, leveranciers en collega’s een pak groter. Je ervaart de voordelen van een klantgerichte houding voor jezelf en krijgt handvatten om in drukke tijden je werk onder controle te houden.

Verder ontdek je hoe je het beste kan omgaan met bezoekers en bellers die ontevreden, emotioneel, boos of verbaal agressief zijn. Op een manier die het niet erger maakt, maar zonder dat je over je heen laat lopen. Dat is goed voor de klant en voor je eigen motivatie en veiligheid. Ook klachten behandelen en moeilijke boodschappen brengen wordt na deze opleiding een pak makkelijker.

 

Doelgroep

Deze training is er voor medewerkers en professionele duizendpoten die frequent face-to-face en telefonische contacten hebben met klanten, leveranciers en collega’s.

 

Programma

Klantvriendelijk in je hoofd en tussen je tenen

Klantvriendelijk en professioneel werken: iedereen kan er zich wel iets bij voorstellen, maar wat betekent het nu echt? Hoe breng je het in de praktijk als je weinig tijd hebt ? En wanneer houdt het op?

  • Klantvriendelijkheid 2.0: van cliché tot meerwaarde.
  • Geven is krijgen. De dagelijkse winst van klantgericht denken en doen.
  • Ken jezelf, ken je klanten en communiceer met impact.

 

Hallo? Bezoekers begeleiden naar het antwoord

Hoe zorg je voor klantvriendelijkheid en professionaliteit aan de telefoon? Want niet alle klanten hebben een heldere vraag of duidelijke verwachtingen. Vaak is er meer nodig voor je hen goed kan verder helpen. Bovendien wil je ook dat het vooruit gaat.  Tijd om de touwtjes in handen te nemen.

  • Gesprekken leiden van begin tot eind
  • Telefoneren voor gevorderden : de kracht van je non-verbale communicatie
  • Mijn persoonlijke en professionele stijl

 

Van klagende klant tot trouwe ambassadeur

Klachten kunnen vervelend zijn, maar de manier waarop ontevredenheid opgevangen wordt is bepalend voor het imago van een bedrijf. Sterker nog: succesvolle bedrijven zien dit als een kans om van een klagende klant een loyale medestander te maken.

  • Contact maken en echt luisteren
  • Oplossingsgericht en assertief  als handelsmerk
  • Emoties opvangen en gesprekken afronden

 

Klantvriendelijk in uitdagende situaties

Emotionele chantage, roepen, schelden, dreigen, … allemaal manieren die bezoekers gebruiken om iets duidelijk te maken of gedaan te krijgen. Wat is aanvaardbaar? Wanneer is gedrag ‘erover’ en hoe reageer je dan kordaat, zonder het erger te maken?

  • Proactief ontmijnen
  • Meeveren of normeren?
  • Grenzen stellen aan gedrag,
  • Kordaat zijn zonder woorden

 

Aan de slag met je eigen praktijk

Tijdens de opleiding ga je aan de slag met situaties en voorbeelden uit je eigen praktijk. Dat betekent dat je op het einde van de opleiding met een pak concrete oplossingen en handvatten naar huis gaat.

 

Groepsgrootte en tijdsinvestering

Bij deze training, zit je in een groep van maximaal 12 deelnemers. De training duurt twee dagen. Reken op een tijdsinvestering van 16 uur.  

 

Interesse?

Deze opleiding is beschikbaar als incompany aanbod. Het programma en materiaal worden aangepast aan de behoeften van je medewerkers en de situatie in je bedrijf. Zo bereik je meer impact met dezelfde investering. Meer weten? Vraag ons alle informatie of een vrijblijvende offerte.

 

Stuur me informatie over het incompany aanbod