Bemiddelen en conflicthantering

Leer succesvol bemiddelen tussen mensen, klanten en diensten.
In fysieke groep of online, in virtual classrooms. 
Beschikbaar als incompany training op maat.

  • Leer succesvol bemiddelen.
  • Ontdek wat nodig is om mensen uit een conflict te leiden.
  • Oefen met hefboomvaardigheden als je bemiddelt.
  • Leer omgaan met emoties, onredelijke eisen of tegengestelde belangen.
  • Weet wat je moet doen als een bemiddeling vastloopt.
  • Bemiddelen kan je leren

    In de verdiepende training ‘Bemiddelen’' leer je hoe je bewust, gericht en op een constructieve manier kan bemiddelen tussen collega's, klanten, cliënten of diensten.

    Je leert een bemiddeling zo aanpakken dat alle partijen zich gehoord voelen en de bemiddeling positief en oplossingsgericht verloopt. Zo vergroot je de kans op een afloop waar iedereen tevreden mee is. En maak je het voor jezelf aangenamer werken.

    Je krijgt heel concrete kaders, tips en handvatten om zaken aan te pakken die je moeilijk vindt. Je ontdekt een aanpak voor vaak voorkomende, lastige momenten in een bemiddeling. Je leert je eigen stijl, sterktes en valkuilen kennen en oefent uitgebreid met voorbeelden en situaties.

    Werken met jouw eigen praktijk

    Tijdens de opleiding oefen je met situaties en voorbeelden uit je eigen praktijk. Dat betekent dat je op het einde van de opleiding met een pak concrete handvatten, tips & tricks naar huis gaat.

    Online leren

    Online leren in virtual classrooms

    Zolang de coronamaatregelen gelden, kan deze opleiding online opgezet worden, in virtual classrooms. 

    De sessies zijn dynamisch en gevarieerd opgebouwd. Met heel wat oefeningen en rustpunten. Deelnemers zijn erg enthousiast en ervaren de sessies als leerrijk, interactief en energiek. 

     

    Leren in fysieke groep, als het kan en mag

    Wanneer de maatregelen het toelaten, kan deze opleiding ook on-site georganiseerd worden. 

    Bij fysieke klasgroepen, wordt uiteraard rekening gehouden met social distancing en alle geldende veiligheids- en preventiemaatregelen. Als de locatie het toelaat, wordt er zoveel mogelijk buiten gewerkt. Op momenten dat dit niet kan, bewaakt de trainer mee dat er voldoende verlucht wordt. 

     

    Contacteer ons

     

    Photo door Adam Nieścioruk op Unsplash

  • De dynamiek van conflicten

    Wanneer je aan mensen vraagt wat ze belangrijk vinden, is dat vaak gelijkaardig. Iedereen wil erkenning, waardering, respect, ‘goed’ geholpen worden en een vriendelijke behandeling. Toch gaat het snel fout. Burgers zijn ontevreden, communicatie loopt fout en situaties escaleren. In dit onderdeel leer je de aard van conflicten en menselijke stijlen begrijpen. Zodat je daar als bemiddelaar maximaal op kan inspelen.

    • De essentie van een conflict.
    • Vijf conflictstijlen. En hoe die kunnen helpen of tegenwerken.
    • Je eigen voorkeurstijl herkennen.

     

    In vijf stappen van conflict naar oplossing

    Nu je weet hoe het kan foutlopen, is de volgende vraag: hoe kan het dan beter? Wat zorgt ervoor dat mensen erin slagen om elkaar echt te horen en een oplossing te vinden waar ze allebei tevreden mee zijn? Je ontdekt en ervaart de vijf stappen in een oplossingsgericht proces, zodat je daar als bemiddelaar een bewuste en actieve rol in kan spelen.

    • Erkenning voor het verleden.
    • Kantelen: van wat niet naar wat wel.
    • Belangen op tafel.
    • Opties verzamelen.
    • Kiezen voor de win-win.

     

    Randvoorwaarden

    De vijf stappen van een oplossingsgericht proces zijn minder eenvoudig dan ze lijken. Dat heeft te maken met enkele randvoorwaarden die nodig zijn om er een succes van te maken. En die alle betrokken partijen helpen om weg te geraken uit het conflict. 

    • De mens scheiden van het probleem.
    • Werken vanuit positieve intentie.
    • Luisteren zonder oordelen.
    • Ieders akkoord voor elke stap.
    • Nadenken scheiden van beslissen.

     

    Van twee naar drie: hoe werkt dat met een bemiddelaar?

    Soms komen mensen er zelf wel uit en zetten ze bewust of onbewust stappen naar een oplossing. Maar soms lukt dat niet en hebben ze de hulp nodig van een derde partij. In dit onderdeel leer je jouw rol als bemiddelaar sterk en gericht in te zetten, op verschillende momenten.

    • Vooraf: ruimte om te ventileren en engagement krijgen voor jouw mandaat en aanpak.
    • Tijdens de bemiddeling: stappen benoemen en randvoorwaarden bewaken.
    • Afronden: kiezen voor een concrete oplossing en afspraken maken.

     

    Hefboomvaardigheden als je bemiddelt

    Bemiddelen is hard werken. Enkele hefboomvaardigheden en skills kunnen je helpen om gerichter, sneller en beter te bemiddelen. 

    • Doorvragen op inhoud, emotie en intentie.
    • Van wat niet naar wat wel.
    • Benoemen van wat je aan het doen bent.
    • Expliciteren van succesmomenten en gemeenschappelijke grond.
    • Wolfijzers herkennen en vermijden: op de loer voor standpunten en oordelen.
    • Je hebt ook wat te willen: bewaken van ieders veiligheid.

     

    Wat als het fout dreigt te lopen

    Door je rol als bemiddelaar bewust in te zetten, vergroot je de kans op een succesvolle bemiddeling. Toch betekent dat niet automatisch dat het goed afloopt. Je leert wat je nog kan doen in de meest uitdagende situaties.

    • Emoties hanteren.
    • Omgaan met onrealistische eisen of verwachtingen.
    • Wat als iemand geen bemiddeling wil?
    • Pendelen als ‘samen’ niet werkt.
    • Omgaan met je eigen allergieën.

     

    Aan de slag met je eigen praktijk

    Tijdens de opleiding oefen je met situaties en voorbeelden uit je eigen praktijk. Dat betekent dat je op het einde van de opleiding met een pak concrete oplossingen en handvatten naar huis gaat.

    Online leren

    Online leren in virtual classrooms

    Zolang de coronamaatregelen gelden, kan deze opleiding online opgezet worden, in virtual classrooms. 

    De sessies zijn dynamisch en gevarieerd opgebouwd. Met heel wat oefeningen en rustpunten. Deelnemers zijn erg enthousiast en ervaren de sessies als leerrijk, interactief en energiek. 

     

    Leren in fysieke groep, als het kan en mag

    Wanneer de maatregelen het toelaten, kan deze opleiding ook on-site georganiseerd worden. 

    Bij fysieke klasgroepen, wordt uiteraard rekening gehouden met social distancing en alle geldende veiligheids- en preventiemaatregelen. Als de locatie het toelaat, wordt er zoveel mogelijk buiten gewerkt. Op momenten dat dit niet kan, bewaakt de trainer mee dat er voldoende verlucht wordt. 

     

    Contacteer ons

     

    Photo door Adam Nieścioruk op Unsplash

  • Intake en voorbereiding

    De opleiding vertrekt vanuit jouw vragen en praktijk. Daarom vul je vooraf een korte, schriftelijke intake in. 

    Daarnaast krijg je van de trainer een startopdracht. Op die manier kom je voorbereid aan de start.

     

    Online leren in virtual classrooms

    Zolang de coronamaatregelen gelden, kan je deze opleiding op afstand volgen, als online opleiding. 

    De sessies zijn dynamisch en gevarieerd opgebouwd. Met heel wat oefeningen en rustpunten. Je hoeft dus niet de hele tijd naar een scherm te staren, integendeel. 

    Deelnemers zijn erg enthousiast en ervaren deze sessies als leerrijk, interactief en energiek. 

     

    Leren in fysieke groep, als het kan en mag

    Als de coronamaatregelen en jullie interne afspraken het toelaten, kan je deze opleiding ook on-site organiseren. 

    Bij fysieke klasgroepen, wordt uiteraard rekening gehouden met social distancing en alle geldende veiligheids- en preventiemaatregelen. Als de locatie het toelaat, wordt er zoveel mogelijk buiten gewerkt. Op momenten dat dit niet kan, bewaakt de trainer mee dat er voldoende verlucht wordt. 

     

    Opvolging en transfer

    Wat je leert, pas je ook echt toe. Daar helpen we je bij. Tot zes maanden na afloop kan je bij de trainer terecht.

    Online leren

    Online leren in virtual classrooms

    Zolang de coronamaatregelen gelden, kan deze opleiding online opgezet worden, in virtual classrooms. 

    De sessies zijn dynamisch en gevarieerd opgebouwd. Met heel wat oefeningen en rustpunten. Deelnemers zijn erg enthousiast en ervaren de sessies als leerrijk, interactief en energiek. 

     

    Leren in fysieke groep, als het kan en mag

    Wanneer de maatregelen het toelaten, kan deze opleiding ook on-site georganiseerd worden. 

    Bij fysieke klasgroepen, wordt uiteraard rekening gehouden met social distancing en alle geldende veiligheids- en preventiemaatregelen. Als de locatie het toelaat, wordt er zoveel mogelijk buiten gewerkt. Op momenten dat dit niet kan, bewaakt de trainer mee dat er voldoende verlucht wordt. 

     

    Contacteer ons

     

    Photo door Adam Nieścioruk op Unsplash

  • Inhouse of incompany? Alleen maar voordelen!

    Deze opleiding kan u organiseren binnen uw organisatie of bedrijf. Als virtual classroom met maximaal 6 deelnemers. Of met maximaal 12 deelnemers in een dagopleiding, zodra dat terug kan. Dat heeft zo zijn voordelen: doorgedreven maatwerk, meer impact en de kans om extra rendement te halen uit uw investering.  

     

    Incompany of inhouse opleidingen zijn maatwerk

    Voor elke incompany opleiding of training werken we een traject op maat uit. We kiezen een aanpak die haalbaar is voor u en de deelnemers. En die de impact en het rendement van de opleiding maximaliseert. 

     

    Samen ontwerpen

    We vertrekken bij de opleiding van uw noden en verwachtingen. We bekijken samen het programma en alle mogelijkheden. Deelnemers worden waar mogelijk bevraagd met een korte, schriftelijke intake.

    Op basis daarvan verfijnen we en stellen we een breder voor- en natraject voor. Dat is inbegrepen in de kostprijs van de opleiding.

     

    Ervaringsgericht leren

    Deelnemers werken met eigen praktijkvoorbeelden. Theorie, tips en handvatten zijn beknopt, eenvoudig en meteen toepasbaar. Deelnemers gaan vooral veel doen en oefenen. Dat betekent dat ze na afloop concrete handvatten en oplossingen hebben.

     

    Meer ROI dankzij opvolging en transfer

    In enkele opvolgmails krijgen deelnemers extra materiaal, opdrachten en tips. Die zorgen ervoor dat ze blijven oefenen en toepassen in de praktijk. 

    We zoeken daarnaast met u naar manieren om de impact van de opleiding te versterken. We helpen u in het motiveren van deelnemers en bieden extra mogelijkheden om de transfer nadien te maximaliseren. Zo bereikt u meer resultaat, zonder extra kosten.

     

    Nazorg

    Tot zes maanden na afloop, blijft de trainer beschikbaar voor vragen van zowel de opdrachtgever als de deelnemers

     

    KMO-portefeuille

    Wil u beroep doen op de KMO-portefeuille? Contacteer ons voor meer informatie over de mogelijkheden.

     

    Korting voor socialprofitorganisaties en de publieke sector

    Wil u opleiding organiseren in de zorg, de publieke sector of een andere socialprofitorganisatie? Dan kan u rekenen op 30% korting, zowel voor incompany opleidingen als in open aanbod. 

     

    Offerte en voorstel op maat

    Contacteer ons met uw vraag. We bezorgen u binnen de week een ontwerpprogramma en vrijblijvende offerte.

     

    Contacteer ons

     

    Online leren

    Online leren in virtual classrooms

    Zolang de coronamaatregelen gelden, kan deze opleiding online opgezet worden, in virtual classrooms. 

    De sessies zijn dynamisch en gevarieerd opgebouwd. Met heel wat oefeningen en rustpunten. Deelnemers zijn erg enthousiast en ervaren de sessies als leerrijk, interactief en energiek. 

     

    Leren in fysieke groep, als het kan en mag

    Wanneer de maatregelen het toelaten, kan deze opleiding ook on-site georganiseerd worden. 

    Bij fysieke klasgroepen, wordt uiteraard rekening gehouden met social distancing en alle geldende veiligheids- en preventiemaatregelen. Als de locatie het toelaat, wordt er zoveel mogelijk buiten gewerkt. Op momenten dat dit niet kan, bewaakt de trainer mee dat er voldoende verlucht wordt. 

     

    Contacteer ons

     

    Photo door Adam Nieścioruk op Unsplash