Bemiddelen en conflicthantering

Leer succesvol bemiddelen tussen mensen, klanten en diensten.
In fysieke groep of online, in virtual classrooms. 
Beschikbaar als incompany training op maat.

  • Leer succesvol bemiddelen.
  • Ontdek wat nodig is om mensen uit een conflict te leiden.
  • Oefen met hefboomvaardigheden als je bemiddelt.
  • Leer omgaan met emoties, onredelijke eisen of tegengestelde belangen.
  • Weet wat je moet doen als een bemiddeling vastloopt.
  • Bemiddelen kan je leren

    In de verdiepende training ‘Bemiddelen’' leer je hoe je bewust, gericht en op een constructieve manier kan bemiddelen tussen collega's, klanten, cliënten of diensten.

    Je leert een bemiddeling zo aanpakken dat alle partijen zich gehoord voelen en de bemiddeling positief en oplossingsgericht verloopt. Zo vergroot je de kans op een afloop waar iedereen tevreden mee is. En maak je het voor jezelf aangenamer werken.

    Je krijgt heel concrete kaders, tips en handvaten om zaken aan te pakken die je moeilijk vindt. Je ontdekt een aanpak voor vaak voorkomende, lastige momenten in een bemiddeling. Je leert je eigen stijl, sterktes en valkuilen kennen en oefent uitgebreid met voorbeelden en situaties.

     

    Doelgroep

    Herken je dit?

    • Ik krijg regelmatig te maken met conflicten tussen mensen.
    • Inhoudelijke of intermenselijke conflicten wil ik constructief aanpakken.
    • Ik wil weten hoe je een bemiddeling snel, bewust en toekomstgericht kan leiden.
    • Ik aarzel of ik mensen best samen zet of apart aanspreek.
    • Conflicten die escaleren of overslaan naar anderen wil ik vermijden.
    • Mijn positie in een conflict wil ik op de juiste manier inzetten.

     

    Wat leer je?

    Effect na de opleiding:

    • Je bemiddelt succesvol tussen mensen.
    • Je weet wat nodig is om mensen uit een conflict te leiden.
    • Je hanteert de juiste aanpak en houding als je bemiddelt.
    • Met emoties, onredelijke eisen of tegengestelde belangen kan je omgaan.
    • Als een bemiddeling vastloopt, weet je wat je moet doen.
    • Je krijgt mensen in gesprek, ook als ze daar geen zin in hebben.

     

    Werken met jouw eigen praktijk

    Tijdens de opleiding oefen je met situaties en voorbeelden uit je eigen praktijk. Dat betekent dat je op het einde van de opleiding met een pak concrete handvaten, tips & tricks naar huis gaat.

     

    pijl onder

     

     
    Op maat van jouw organisatie of bedrijf

    Deze opleiding organiseren we als incompany en inhouse opleiding. Dat kan voor groepen van circa 4 tot 12 deelnemers. 

     

    On-site of online

    Al onze opleidingen bieden we terug fysiek aan, op locatie. Maar ook een online alternatief is mogelijk.

     

    Blended learning

    Elke sessie in groep is onderdeel van een breder leertraject. Dat betekent dat je op een digitale leeromgeving extra oefeningen, materiaal en opdrachten kan uitkiezen die je helpen om meer uit de opleiding te halen.

     

    Contacteer ons

    Interesse in deze opleiding? Contacteer ons voor alle informatie over programma, aanpak en prijzen. Of plan meteen een vrijblijvende intake in. We maken dan meteen een voorstel op maat.

     

    Contacteer ons    Plan een intake

     

  • De dynamiek van conflicten

    Wanneer je aan mensen vraagt wat ze belangrijk vinden, is dat vaak gelijkaardig. Iedereen wil erkenning, waardering, respect, ‘goed’ geholpen worden en een vriendelijke behandeling. Toch gaat het snel fout. Burgers zijn ontevreden, communicatie loopt fout en situaties escaleren. In dit onderdeel leer je de aard van conflicten en menselijke stijlen begrijpen. Zodat je daar als bemiddelaar maximaal op kan inspelen.

    • De essentie van een conflict.
    • Vijf conflictstijlen. En hoe die kunnen helpen of tegenwerken.
    • Je eigen voorkeurstijl herkennen.

     

    In vijf stappen van conflict naar oplossing

    Nu je weet hoe het kan fout lopen, is de volgende vraag: hoe kan het dan beter? Wat zorgt ervoor dat mensen erin slagen om elkaar echt te horen en een oplossing te vinden waar ze allebei tevreden mee zijn? Je ontdekt en ervaart de vijf stappen in een oplossingsgericht proces, zodat je daar als bemiddelaar een bewuste en actieve rol in kan spelen.

    • Erkenning voor het verleden.
    • Kantelen: van wat niet naar wat wel.
    • Belangen op tafel.
    • Opties verzamelen.
    • Kiezen voor de win-win.

     

    Randvoorwaarden

    De vijf stappen van een oplossingsgericht proces zijn minder eenvoudig dan ze lijken. Dat heeft te maken met enkele randvoorwaarden die nodig zijn om er een succes van te maken. En die alle betrokken partijen helpen om weg te geraken uit het conflict. 

    • De mens scheiden van het probleem.
    • Werken vanuit positieve intentie.
    • Luisteren zonder oordelen.
    • Ieders akkoord voor elke stap.
    • Nadenken scheiden van beslissen.

     

    Van twee naar drie: hoe werkt dat met een bemiddelaar?

    Soms komen mensen er zelf wel uit en zetten ze bewust of onbewust stappen naar een oplossing. Maar soms lukt dat niet en hebben ze de hulp nodig van een derde partij. In dit onderdeel leer je jouw rol als bemiddelaar sterk en gericht in te zetten, op verschillende momenten.

    • Vooraf: ruimte om te ventileren en engagement krijgen voor jouw mandaat en aanpak.
    • Tijdens de bemiddeling: stappen benoemen en randvoorwaarden bewaken.
    • Afronden: kiezen voor een concrete oplossing en afspraken maken.

     

    Hefboomvaardigheden als je bemiddelt

    Bemiddelen is hard werken. Enkele hefboomvaardigheden en skills kunnen je helpen om gerichter, sneller en beter te bemiddelen. 

    • Doorvragen op inhoud, emotie en intentie.
    • Van wat niet naar wat wel.
    • Benoemen van wat je aan het doen bent.
    • Expliciteren van succesmomenten en gemeenschappelijke grond.
    • Wolfijzers herkennen en vermijden: op de loer voor standpunten en oordelen.
    • Je hebt ook wat te willen: bewaken van ieders veiligheid.

     

    Wat als het fout dreigt te lopen

    Door je rol als bemiddelaar bewust in te zetten, vergroot je de kans op een succesvolle bemiddeling. Toch betekent dat niet automatisch dat het goed afloopt. Je leert wat je nog kan doen in de meest uitdagende situaties.

    • Emoties hanteren.
    • Omgaan met onrealistische eisen of verwachtingen.
    • Wat als iemand geen bemiddeling wil?
    • Pendelen als ‘samen’ niet werkt.
    • Omgaan met je eigen allergieën.

     

    Aan de slag met je eigen praktijk

    Tijdens de opleiding oefen je met situaties en voorbeelden uit je eigen praktijk. Dat betekent dat je op het einde van de opleiding met een pak concrete oplossingen en handvaten naar huis gaat.

     

    pijl onder

     

     
    Op maat van jouw organisatie of bedrijf

    Deze opleiding organiseren we als incompany en inhouse opleiding. Dat kan voor groepen van circa 4 tot 12 deelnemers. 

     

    On-site of online

    Al onze opleidingen bieden we terug fysiek aan, op locatie. Maar ook een online alternatief is mogelijk.

     

    Blended learning

    Elke sessie in groep is onderdeel van een breder leertraject. Dat betekent dat je op een digitale leeromgeving extra oefeningen, materiaal en opdrachten kan uitkiezen die je helpen om meer uit de opleiding te halen.

     

    Contacteer ons

    Interesse in deze opleiding? Contacteer ons voor alle informatie over programma, aanpak en prijzen. Of plan meteen een vrijblijvende intake in. We maken dan meteen een voorstel op maat.

     

    Contacteer ons    Plan een intake

     

  • Jouw praktijk

    De opleiding vertrekt vanuit jouw praktijk en wat je wil leren. Daarom vul je vooraf een korte, schriftelijke intake in. 

    Daarnaast krijg je van de trainer een startopdracht. Op die manier kom je voorbereid aan de start.

     

    Boeiend en inspirerend

    Opleidingen zitten vol afwisseling en interactie, met veel oefeningen en opdrachten. Je gaat de hele tijd aan de slag met jouw eigen uitdagingen en vragen.

     

    Heel wat extra's

    Je krijgt na de opleiding toegang tot My.tweetakt: onze digitale leeromgeving. Daar kan je extra tips & tricks, materiaal, inspiratie en opdrachten terugvinden. Die helpen je om nog meer uit de opleiding te halen. 

     

    Opvolging en transfer

    Wat je leert, pas je ook echt toe. Daar helpen we je bij. Tot zes maanden na afloop kan je bij de trainer terecht.

     

    pijl onder

     

     
    Op maat van jouw organisatie of bedrijf

    Deze opleiding organiseren we als incompany en inhouse opleiding. Dat kan voor groepen van circa 4 tot 12 deelnemers. 

     

    On-site of online

    Al onze opleidingen bieden we terug fysiek aan, op locatie. Maar ook een online alternatief is mogelijk.

     

    Blended learning

    Elke sessie in groep is onderdeel van een breder leertraject. Dat betekent dat je op een digitale leeromgeving extra oefeningen, materiaal en opdrachten kan uitkiezen die je helpen om meer uit de opleiding te halen.

     

    Contacteer ons

    Interesse in deze opleiding? Contacteer ons voor alle informatie over programma, aanpak en prijzen. Of plan meteen een vrijblijvende intake in. We maken dan meteen een voorstel op maat.

     

    Contacteer ons    Plan een intake

     

  • Inhouse of incompany? Alleen maar voordelen!

    Deze opleiding kan je organiseren op maat van jouw team, organisatie of bedrijf. Dat heeft zo zijn voordelen: doorgedreven maatwerk, meer impact en de kans om extra rendement te halen uit je investering.  

     

    Leren op maat

    We plannen een online intakegesprek. Waarin we bekijken wat deelnemers willen leren en wat allemaal belangrijk is. Op basis daarvan ontwerpen we vrijblijvend een programma en aanpak op maat.

    Daarnaast bevragen we ook de deelnemers met een korte, schriftelijke intake.

     

    Ervaringsgericht leren

    Deelnemers werken met eigen praktijkvoorbeelden. Theorie, tips en handvaten zijn beknopt, eenvoudig en meteen toepasbaar. Ze gaan vooral veel doen en oefenen. Zo hebben ze na afloop concrete handvaten en oplossingen.

     

    Meer rendement dankzij opvolging en transfer

    In enkele opvolgmails krijgen deelnemers extra materiaal, opdrachten en tips. Op die manier blijven ze oefenen en toepassen in de praktijk. 

    We zoeken daarnaast samen naar manieren om de impact van de opleiding te versterken. We helpen je in het motiveren van deelnemers en bieden extra mogelijkheden om de transfer nadien te maximaliseren. Zo bereik je meer resultaat, zonder extra kosten.

     

    Nazorg

    Tot zes maanden na afloop, blijft de trainer beschikbaar voor vragen van zowel de opdrachtgever als de deelnemers.

     

    Bespaar tot 30% met KMO-portefeuille

    Wil je beroep doen op de KMO-portefeuille? Contacteer ons voor meer informatie over de mogelijkheden.

     

    Korting voor socialprofitorganisaties en de publieke sector

    Organisaties in de zorg, de publieke sector of de socialprofit kunnen rekenen op 30% korting. Dat geldt zowel voor incompany opleidingen als voor het open aanbod

     

    Offerte en voorstel op maat

    Contacteer ons met jouw vraag. We bezorgen je binnen de week een ontwerpprogramma en vrijblijvende offerte.

     

    Contacteer ons  Plan een intake

     

     

     

    pijl onder

     

     
    Op maat van jouw organisatie of bedrijf

    Deze opleiding organiseren we als incompany en inhouse opleiding. Dat kan voor groepen van circa 4 tot 12 deelnemers. 

     

    On-site of online

    Al onze opleidingen bieden we terug fysiek aan, op locatie. Maar ook een online alternatief is mogelijk.

     

    Blended learning

    Elke sessie in groep is onderdeel van een breder leertraject. Dat betekent dat je op een digitale leeromgeving extra oefeningen, materiaal en opdrachten kan uitkiezen die je helpen om meer uit de opleiding te halen.

     

    Contacteer ons

    Interesse in deze opleiding? Contacteer ons voor alle informatie over programma, aanpak en prijzen. Of plan meteen een vrijblijvende intake in. We maken dan meteen een voorstel op maat.

     

    Contacteer ons    Plan een intake