Feedback geven en ontvangen

Feedback geven aan collega's kan je leren
Incompany opleiding op maat. Dagdeel of 1 dag.

  • Zeg helder, positief en constructief waar het op staat.
  • Voorkom dat de ander zich aangevallen voelt.
  • Vermijd emotionele of boze reacties.
  • Maak sterke, toekomstgerichte afspraken.
  • Reageer gepast wanneer je zelf feedback krijgt.
  • Feedback leren geven en ontvangen

    Zeggen wat je te zeggen hebt: het is minder eenvoudig dan het lijkt. Zeker als het om je collega gaat. Hoe zorg je ervoor dat je helder en rustig uitlegt wat je hebt gezien of gemerkt? Wat doe je als de ander boos wordt of zich aangevallen voelt? En hoe kan je garanderen dat er ook echt iets verandert?

    In deze opleiding leer je feedback geven en ontvangen op een positieve, constructieve en toekomstgerichte manier. Helder, to-the-point en zonder de samenwerking te verzuren. Je ontdekt ook wat je kan doen als je niet weet hoe je moet reageren op wat anderen aan jou vertellen. Of wanneer je het niet eens bent met wat je hoort.

     

    Iets voor jou?

    De opleiding 'feedback geven en ontvangen' is er voor jou, als je:

    • niet weet hoe je iets duidelijk bij een collega kan aanbrengen;
    • soms zwijgt om niet in een ruzie of conflict te belanden;
    • boze, geïrriteerde of emotionele reacties wil vermijden;
    • wil leren om rustig en meer zelfzeker feedback te geven;
    • niet kinderachtig of betuttelend wil overkomen.

     

    Wat leer je?

    Na de opleiding:

    • kan je zeggen waar het op staat, zonder de samenwerking te verzuren;
    • geef je positieve en constructieve feedback die herkenbaar is voor de ander;
    • vermijd je defensieve, emotionele of geïrriteerde reacties;
    • kan je heldere verwachtingen uitspreken en afspraken maken;
    • weet je hoe je zelf het beste reageert op feedback;
    • kan je de juiste vragen stellen als je iets niet duidelijk of fair vindt.
  • Feedback geven aan collega's?

    Feedback geven is spannend. Want voor je het weet, voelt je collega zich gekwetst of krijg je discussies. En dat wil je natuurlijk liever niet. Zodra je weet wat de valkuilen zijn, wordt feedback geven een pak eenvoudiger. En kan je ervoor zorgen dat de ander je beter begrijpt.

    • Het verschil met kritiek en gezaag.
    • Zo gaat het fout: de zeven valkuilen.
    • Positieve en constructieve feedback.

     

    Oefenen met feedback die werkt

    Als je constructieve feedback niet op de juiste manier geeft, krijg je na de eerste zin al een ja maar. Hoe vermijd je die welles-nietes-discussies? Wat zorgt ervoor dat feedback echt herkenbaar is? En wat doe je als het meer om een indruk gaat, zonder concrete feiten?

    • Weten wat je probleem is.
    • Van gedrag naar gevolg.
    • Weg van dwang en betutteling.

     

    Oplossingsgericht samenwerken

    Feedback is geen doel op zich. Het is een aanleiding om naar de toekomst te kijken en goede afspraken te maken. Dat doe je door te vertellen wat je verwacht en samen naar oplossingen te zoeken. Zo blijft je gesprek positief en oplossingsgericht.

    • Heldere verwachtingen uitspreken.
    • Ruimte voor de ander.
    • Zorgen voor goede afspraken en engagement.

     

    Wat als je emotioneel of gefrustreerd bent?

    In een ideale situatie kan je rationeel verwoorden wat je te zeggen hebt. Maar soms is er meer aan de hand. Wat doe je als je zelf emotioneel of boos bent? Wat zeg je wel en wat beter niet? En hoe hou je een gesprek professioneel, zelfs als je je aangevallen of gekwetst voelt?

    • Gevoelens herkennen en juist inzetten.
    • Van intentie naar effect.
    • Niet jij, maar ik.

     

    Feedback vragen en krijgen

    Ontdekken wat anderen over je aanpak vinden, is erg leerrijk. Toch is het soms lastig om gepast te reageren. Wat doe je dan wel? Hoe vraag je actief naar de mening van anderen? En wat kan je zeggen als je het niet eens bent met wat je hoort?

    • Positieve feedback durven aannemen.
    • Duidelijkheid vragen en beslissen wat je ermee doet.
    • Feedforward voor je eigen ontwikkeling.
  • Incompany of inhouse opleidingen zijn maatwerk

    Voor elke incompany opleiding of training werken we een leertraject op maat uit. We kiezen een aanpak die haalbaar is voor u en de deelnemers. En die de impact en het rendement van de opleiding maximaliseert. 

     

    Intake en voorbereiding

    We vertrekken bij de opleiding van uw noden en verwachtingen. We bekijken met u het ontwerpprogramma en alle mogelijkheden. Op basis daarvan verfijnen we en stellen we een breder voor- en natraject voor. Dat is steeds inbegrepen in de kostprijs van de opleiding.

     

    Opstart en opdracht

    Indien haalbaar, worden deelnemers bevraagd met een korte, schriftelijke intake. Daarnaast krijgen ze van de trainer een voorbereidende opdracht. Die vraagt maximaal een uur van hun tijd. Op die manier komen ze helemaal voorbereid aan de start.

     

    Ervaringsgericht leren

    Tijdens de opleiding starten we vanuit de eigen voorbeelden en praktijk van de deelnemers. Theorie, tips en handvatten zijn praktisch en meteen toepasbaar. Deelnemers gaan vooral veel doen en oefenen. Dat betekent dat ze na afloop met concrete handvatten en oplossingen naar huis gaan.

     

    Meer ROI dankzij opvolging en transfer

    In enkele opvolgmails krijgen deelnemers extra materiaal, opdrachten en tips. Die zorgen ervoor dat ze blijven oefenen en toepassen in de praktijk. We adviseren u bovendien over extra stappen die u zelf kan zetten om uw return on investment (ROI) te versterken.

     

    Nazorg

    Tot zes maanden na afloop, blijft de trainer beschikbaar voor aanvullende vragen van zowel de opdrachtgever als de deelnemers.

  • Inhouse of incompany? Alleen maar voordelen!

    Al onze opleidingen kan u organiseren binnen uw organisatie of bedrijf. Dat heeft zo zijn voordelen: doorgedreven maatwerk, meer impact en de kans om extra rendement te halen uit uw investering.  

     

    Op maat van uw medewerkers en teams

    We werken elk programma uit op maat van uw medewerkers en teams. De inhoud selecteren we samen met u. Zo kan u specifieke accenten leggen. Aanpak en materiaal wordt bovendien aangepast aan de werking van uw organisatie of bedrijf.

     

    Meer impact

    We zoeken met u naar manieren om de impact van de opleiding te versterken. We helpen u in het motiveren van deelnemers en bieden extra mogelijkheden om de transfer nadien te maximaliseren. Zo bereikt u meer resultaat, zonder extra kosten.

     

    KMO-portefeuille

    Deze opleiding komt in aanmerking voor de KMO-portefeuille. Indien u hierop beroep kan doen, bespaart uw bedrijf tot 30 of 20% op de uiteindelijke kostprijs.

     

    Korting voor socialprofitorganisaties en de publieke sector

    Wil u opleiding organiseren in de zorg, de culturele sector, een overheidsinstelling of een andere socialprofitorganisatie? Dan kan u rekenen op 20% korting, zowel voor incompany opleidingen als in open aanbod. 

     

    Offerte en voorstel op maat

    Contacteer ons met uw vraag. We bezorgen u binnen de week een ontwerpprogramma en vrijblijvende offerte.

     

    Contacteer ons