Verbindend communiceren

Inspirerende en praktijkgerichte incompany opleiding of workshop.
Op maat van jouw team, organisatie of bedrijf.

  • Communiceer helder en zuiver.
  • Vermijd conflicten en beschuldigingen.
  • Ga van oordelen naar begrijpen.
  • Verspil geen tijd meer aan misverstanden en irritaties.
  • Ontdek je eigen draak en giraf.
  • Verbindende communicatie werkt

    Verbindende communicatie helpt je om respectvol en constructief te communiceren met klanten, collega’s, medewerkers en je eigen leidinggevende. Zo slaag je erin misverstanden en conflicten te vermijden of beter aan te pakken.

    Je verandert je communicatie en houding door bewuster te kijken naar je (voor)oordelen, gevoelens en noden.

    Na de opleiding kan je op een objectieve, niet oordelende manier observeren aar wat er rondom je gebeurt. Je weet hoe je de gevoelens en behoeften van jezelf en anderen beter kan identificeren. Je ontdekt bovendien hoe je in gesprekken actief en empathisch kan luisteren, ook wanneer je daar eigenlijk geen zin in hebt. Je leert duidelijk zeggen wat je nodig hebt, zonder de ander te willen veranderen of overtuigen.

     

    Iets voor jou?

    Deze training is bedoeld voor iedereen die op een niet-aanvallende en verbindende manier wil leren communiceren.

  • Waarnemen zonder oordeel

    Anders communiceren begint bij anders kijken. Door wat er gebeurt te scheiden van je eigen interpretaties en emoties, krijg je een heel ander beeld van de realiteit. Dat is moeilijker dan het lijkt.

    • Van jij naar ik en terug.
    • Jouw documentairemaker.
    • Verbindend communiceren in 4 stappen.

     

    Over gevoelens en behoeften

    Wat om je heen gebeurt, doet vanalles in je hoofd, hart en lijf. Dat kunnen herkennen en benoemen, helpt voor een betere communicatie met de ander.

    • De behoefte achter elke behoefte.
    • De Grote Verwarring: intentie en effect.
    • Wanneer zeg je wat je voelt en wanneer beter niet.

     

    Kiezen wat je doet

    Verbindend communiceren kan je ook doen in je hoofd. Inzicht in wat je voelt en nodig hebt, heeft vaak al een grote impact, zonder dat je nog maar een woord hebt gezegd. Op dat moment kan je ervoor kiezen om die inzichten een plek te geven of om ze uit te spreken en te vertalen in een verzoek.

    • Communiceren met jezelf.
    • Impact creëren, zonder manipuleren.
    • Van behoefte naar verzoek.
    • Wanneer het antwoord 'nee' is...

     

    Verbindend communiceren in de praktijk

    Nu je de basisprincipes in de vingers hebt, begint het echte werk. Want hoe pas je dat allemaal toe in je eigen praktijk? Waar zitten de valkuilen en hoe kan je die vermijden? Wat doe je als het fout gaat?  

    • Aan de slag met eigen voorbeelden.
    • Jouw sterktes en valkuilen in kaart.
    • Jezelf herpakken als het fout gaat.

     

    Empatisch luisteren

    Bij verbindende communicatie gaat het niet alleen om jou. Ook die ander heeft behoeften, gevoelens, oordelen en verzoeken. Hoe krijg je die op een verbindende manier op tafel? Wat doe je als de ander geen zin heeft om verbindend te communiceren?

    • Als de ander niet meewil.
    • Vragen naar gevoel, behoefte en verzoek.
    • Verbindende lichaamstaal.
  • Elk traject is maatwerk

    Voor elke incompany opleiding of training werken we een leertraject op maat uit. We kiezen een aanpak die haalbaar is voor u en de deelnemers. En die de impact en het rendement van de opleiding maximaliseert. 

     

    Intake en voorbereiding

    We vertrekken bij de opleiding van uw noden en verwachtingen. We bekijken met u het ontwerpprogramma en alle mogelijkheden. Op basis daarvan verfijnen we en stellen we een breder voor- en natraject voor. Dat is steeds inbegrepen in de kostprijs van de opleiding.

     

    Opstart en opdracht

    Indien haalbaar, worden deelnemers bevraagd met een korte, schriftelijke intake. Daarnaast krijgen ze van de trainer een voorbereidende opdracht. Die vraagt maximaal een uur van hun tijd. Op die manier komen ze helemaal voorbereid aan de start.

     

    Ervaringsgericht leren

    Tijdens de opleiding starten we vanuit de eigen voorbeelden en praktijk van de deelnemers. Theorie, tips en handvatten zijn praktisch en meteen toepasbaar. Deelnemers gaan vooral veel doen en oefenen. Dat betekent dat ze na afloop met concrete handvatten en oplossingen naar huis gaan.

     

    Opvolging en transfer

    In enkele opvolgmails krijgen deelnemers extra materiaal, opdrachten en tips. Die zorgen ervoor dat ze blijven oefenen en toepassen in de praktijk. We adviseren u bovendien over extra stappen die u zelf kan zetten om het effect te versterken.

     

    Nazorg

    Tot zes maanden na afloop, blijft de trainer beschikbaar voor aanvullende vragen van zowel de opdrachtgever als de deelnemers. 

  • Alleen maar voordelen

    Al onze opleidingen kan u organiseren binnen uw organisatie of bedrijf. Dat heeft zo zijn voordelen: doorgedreven maatwerk, meer impact en de kans om extra rendement te halen uit uw investering.  

     

    Op maat van uw medewerkers en teams

    We werken elk programma uit op maat van uw medewerkers en teams. De inhoud selecteren we samen met u. Zo kan u specifieke accenten leggen. Aanpak en materiaal wordt bovendien aangepast aan de werking van uw organisatie of bedrijf.

     

    Meer impact

    We zoeken met u naar manieren om de impact van de opleiding te versterken. We helpen u in het motiveren van deelnemers en bieden extra mogelijkheden om de transfer nadien te maximaliseren. Zo bereikt u meer resultaat, zonder extra kosten.

     

    KMO-portefeuille

    Deze opleiding komt in aanmerking voor de KMO-portefeuille. Indien u hierop beroep kan doen, bespaart uw bedrijf tot 30 of 40% op de uiteindelijke kostprijs.

     

    Offerte en voorstel op maat

    Contacteer ons met uw vraag. We bezorgen u binnen de week een ontwerpprogramma en vrijblijvende offerte op maat.