Verbindend communiceren met je collega's

Als communicatie moeilijk loopt

Herken je dit: je hebt je goed voorbereid, maar toch lukt het niet je gedachten en gevoelens helder op tafel te leggen. Of dat lijkt te lukken, maar voor je het weet gaat de ander in het defensief. Je duwt en trekt, probeert er samen met de ander uit te komen, maar toch eindigt het gesprek in onbegrip, discussie en gebekvecht. Tot je moedeloos of gefrustreed achterblijft. Communiceren met anderen is soms een zenuwslopende aangelegenheid, waarbij je vaak het gevoel hebt dat je moet vechten, toegeven, afdwingen of overtuigen. Dat kan beter...

 

Van gevecht naar verbinding

Verbindende communicatie helpt je om respectvol en constructief te communiceren met klanten, collega’s, medewerkers en je eigen leidinggevende. Zo slaag je erin misverstanden en conflicten te vermijden of beter aan te pakken. Je verandert niet alleen je communicatie, maar ook je basishouding, door bewuster te gaan kijken naar je (voor)oordelen, gevoelens en noden.

Na de opleiding kan je op een objectieve, niet oordelende manier kijken en waarnemen naar wat er rondom je gebeurt. En weet je hoe je de gevoelens en behoeften van jezelf en anderen beter kan identificeren. Je ontdekt bovendien hoe je in gesprekken actief en empathisch kan luisteren, ook wanneer je daar eigenlijk geen zin in hebt. En leert hoe je duidelijk kan zeggen wat je nodig hebt, zonder de ander te willen veranderen of overtuigen.

 

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor iedereen die op een niet-aanvallende en verbindende manier wil leren communiceren.

 

Programma

 
Waarnemen zonder oordeel

Anders communiceren begint bij anders kijken. Door wat er gebeurt te scheiden van je eigen interpretaties en emoties, krijg je een heel ander beeld van de realiteit. En dat is moeilijker dan het lijkt...

  • Van jij naar ik en terug
  • Jouw documentairemaker
  • Verbindend communiceren in 4 stappen

 

Over gevoelens en behoeften

Wat om je heen gebeurt doet vanalles in je hoofd, hart en lijf. Dat kunnen herkennen en benoemen, helpt voor een beter begrip bij de ander.

  • Een Lastig Gesprek
  • De behoefte achter elke behoefte
  • Valse gevoelens detecteren

 

Kiezen wat je doet

Verbindend communiceren kan je ook doen in je hoofd. Inzicht in wat je voelt en nodig hebt, heeft vaak al een grote impact. Zonder dat je nog maar een woord hebt gezegd. Op dat moment kan je ervoor kiezen om die inzichten een plek te geven of om ze uit te spreken en te vertalen in een verzoek.

  • Communiceren met jezelf
  • Impact creëren, zonder manipulen
  • Van behoefte naar verzoek
  • Wanneer het antwoord 'nee' is...

 

Verbindend communiceren in de praktijk

Nu je de basisprincipes in de vingers hebt, begint het echte werk. Want hoe pas je dat allemaal toe in je eigen praktijk? Waar zitten de valkuilen en hoe kan je die vermijden? En wat doe je als het fout gaat?  

  • Aan de slag met eigen voorbeelden
  • Jouw sterktes en valkuilen in kaart
  • Jezelf herpakken als het fout gaat 

 

Empatisch luisteren

Bij verbindende communicatie, gaat het niet alleen om jou. Ook die ander heeft behoeften, gevoelens, oordelen en verzoeken. Hoe krijg je die op een verbindende manier op tafel? En wat doe je als de ander geen zin heeft om verbindend te communiceren?

  • Begeleiden van anderen in het zetten van de vier stappen
  • Vragen naar gevoel, behoefte en verzoek
  • Verbindende lichaamstaal

 

 

Groepsgrootte en tijdsinvestering

Bij deze training zit je in een groep van maximaal 12 deelnemers. De training duurt 2 dagen, met een optionele terugkomdag. Vooraf lees je de korte theorie door.

 

Incompany aanbod

Deze opleiding is beschikbaar als incompany aanbod. Het programma en materiaal worden aangepast aan de behoeften van je medewerkers en de situatie in je organisatie of bedrijf. Zo bereik je meer impact met dezelfde investering. Meer weten? Vraag meer informatie en een vrijblijvende offerte.