Bemiddelen & conflicthantering

Leer succesvol bemiddelen tussen mensen, klanten en diensten.
In fysieke groep of online, in virtual classrooms. 
Beschikbaar als incompany training op maat.

  • Leer succesvol bemiddelen.
  • Ontdek wat nodig is om mensen uit een conflict te leiden.
  • Oefen met hefboomvaardigheden als je bemiddelt.
  • Leer omgaan met emoties, onredelijke eisen of tegengestelde belangen.
  • Weet wat je moet doen als een bemiddeling vastloopt.
  • Bemiddelen & conflicthantering

    In deze opleiding leer je hoe je bewust, gericht en op een constructieve manier kan bemiddelen tussen collega's, klanten, cliënten of diensten.

    Je leert een bemiddeling zo aanpakken dat alle partijen zich gehoord voelen en de bemiddeling positief en oplossingsgericht verloopt. Zo vergroot je de kans op een afloop waar iedereen tevreden mee is. En maak je het voor jezelf aangenamer werken.

    Je krijgt heel concrete kaders, tips en handvaten om zaken aan te pakken die je moeilijk vindt. Je ontdekt een aanpak voor vaak voorkomende, lastige momenten in een bemiddeling. Je leert je eigen stijl, sterktes en valkuilen kennen en oefent uitgebreid met voorbeelden en situaties.

     

    Doelgroep

    Herken je dit?

    • Ik krijg regelmatig te maken met conflicten tussen mensen.
    • Inhoudelijke of intermenselijke conflicten wil ik constructief aanpakken.
    • Ik wil weten hoe je een bemiddeling snel, bewust en toekomstgericht kan leiden.
    • Ik aarzel of ik mensen best samen zet of apart aanspreek.
    • Conflicten die escaleren of overslaan naar anderen wil ik vermijden.
    • Mijn positie in een conflict wil ik op de juiste manier inzetten.

     

    Wat leer je?

    Effect na de opleiding:

    • Je bemiddelt succesvol tussen mensen.
    • Je weet wat nodig is om mensen uit een conflict te leiden.
    • Je hanteert de juiste aanpak en houding als je bemiddelt.
    • Met emoties, onredelijke eisen of tegengestelde belangen kan je omgaan.
    • Als een bemiddeling vastloopt, weet je wat je moet doen.
    • Je krijgt mensen in gesprek, ook als ze daar geen zin in hebben.

     

    Werken met jouw eigen praktijk

    Tijdens de opleiding oefen je met situaties en voorbeelden uit je eigen praktijk. Dat betekent dat je op het einde van de opleiding met een pak concrete handvaten, tips & tricks naar huis gaat.

    tweetakt ?

     

    ★ Trajecten met impact

    Leren en groei is geen toevalstreffer. Met onze aanpak garandeer je een maximaal effect. 

     

    ★ Doorgedreven maatwerk

    We werken een aanbod uit op maat van jouw doelstellingen en praktijk. 

     

    ★ Gebeten door groei

    Tweetakt zet mensen en teams in beweging. Op een boeiende, energieke en inspirerende manier. 

     

    ★ Sterke trainers

    Knappe programma’s verdienen de beste trainers. Bij tweetakt kan je rekenen op uitgebreide ervaring en expertise.

     

    Contacteer ons    Plan een intake

     

  • Programma

    De dynamiek van conflicten

    Wanneer je aan mensen vraagt wat ze belangrijk vinden, is dat vaak gelijkaardig. Iedereen wil erkenning, waardering, respect, ‘goed’ geholpen worden en een vriendelijke behandeling. Toch gaat het snel fout. Burgers zijn ontevreden, communicatie loopt fout en situaties escaleren. In dit onderdeel leer je de aard van conflicten en menselijke stijlen begrijpen. Zodat je daar als bemiddelaar maximaal op kan inspelen.

    • De essentie van een conflict.
    • Vijf conflictstijlen. En hoe die kunnen helpen of tegenwerken.
    • Je eigen voorkeurstijl herkennen.

     

    In vijf stappen van conflict naar oplossing

    Nu je weet hoe het kan fout lopen, is de volgende vraag: hoe kan het dan beter? Wat zorgt ervoor dat mensen erin slagen om elkaar echt te horen en een oplossing te vinden waar ze allebei tevreden mee zijn? Je ontdekt en ervaart de vijf stappen in een oplossingsgericht proces, zodat je daar als bemiddelaar een bewuste en actieve rol in kan spelen.

    • Erkenning voor het verleden.
    • Kantelen: van wat niet naar wat wel.
    • Belangen op tafel.
    • Opties verzamelen.
    • Kiezen voor de win-win.

     

    Randvoorwaarden

    De vijf stappen van een oplossingsgericht proces zijn minder eenvoudig dan ze lijken. Dat heeft te maken met enkele randvoorwaarden die nodig zijn om er een succes van te maken. En die alle betrokken partijen helpen om weg te geraken uit het conflict. 

    • De mens scheiden van het probleem.
    • Werken vanuit positieve intentie.
    • Luisteren zonder oordelen.
    • Ieders akkoord voor elke stap.
    • Nadenken scheiden van beslissen.

     

    Van twee naar drie: hoe werkt dat met een bemiddelaar?

    Soms komen mensen er zelf wel uit en zetten ze bewust of onbewust stappen naar een oplossing. Maar soms lukt dat niet en hebben ze de hulp nodig van een derde partij. In dit onderdeel leer je jouw rol als bemiddelaar sterk en gericht in te zetten, op verschillende momenten.

    • Vooraf: ruimte om te ventileren en engagement krijgen voor jouw mandaat en aanpak.
    • Tijdens de bemiddeling: stappen benoemen en randvoorwaarden bewaken.
    • Afronden: kiezen voor een concrete oplossing en afspraken maken.

     

    Hefboomvaardigheden als je bemiddelt

    Bemiddelen is hard werken. Enkele hefboomvaardigheden en skills kunnen je helpen om gerichter, sneller en beter te bemiddelen. 

    • Doorvragen op inhoud, emotie en intentie.
    • Van wat niet naar wat wel.
    • Benoemen van wat je aan het doen bent.
    • Expliciteren van succesmomenten en gemeenschappelijke grond.
    • Wolfijzers herkennen en vermijden: op de loer voor standpunten en oordelen.
    • Je hebt ook wat te willen: bewaken van ieders veiligheid.

     

    Wat als het fout dreigt te lopen

    Door je rol als bemiddelaar bewust in te zetten, vergroot je de kans op een succesvolle bemiddeling. Toch betekent dat niet automatisch dat het goed afloopt. Je leert wat je nog kan doen in de meest uitdagende situaties.

    • Emoties hanteren.
    • Omgaan met onrealistische eisen of verwachtingen.
    • Wat als iemand geen bemiddeling wil?
    • Pendelen als ‘samen’ niet werkt.
    • Omgaan met je eigen allergieën.

     

    Aan de slag met je eigen praktijk

    Tijdens de opleiding oefen je met situaties en voorbeelden uit je eigen praktijk. Dat betekent dat je op het einde van de opleiding met een pak concrete oplossingen en handvaten naar huis gaat.

    tweetakt ?

     

    ★ Trajecten met impact

    Leren en groei is geen toevalstreffer. Met onze aanpak garandeer je een maximaal effect. 

     

    ★ Doorgedreven maatwerk

    We werken een aanbod uit op maat van jouw doelstellingen en praktijk. 

     

    ★ Gebeten door groei

    Tweetakt zet mensen en teams in beweging. Op een boeiende, energieke en inspirerende manier. 

     

    ★ Sterke trainers

    Knappe programma’s verdienen de beste trainers. Bij tweetakt kan je rekenen op uitgebreide ervaring en expertise.

     

    Contacteer ons    Plan een intake

     

  • Jouw leertraject

    Elke opleiding vertrekt resoluut vanuit jouw praktijk en wat je wil leren. Zodat je ook echt kan toepassen wat je leert.
     

    Voor de start

    Je vult vooraf een korte intake in en krijgt een eerste opdracht.
     

    Boeiend en inspirerend

    Opleidingen zitten vol afwisseling en interactie. Je gaat de hele tijd aan de slag met eigen uitdagingen en vragen.
     

    To-the-point

    Theorie, tips en tricks zijn meteen toepasbaar. Je oefent tot je alles goed in de vingers hebt.
     

    Een pak extra's 

    Bij deze opleiding hoort een digitale campus. Je vindt er extra tips, materiaal en oefenkansen. 
     

    Nazorg

    Wat je leert, pas je ook echt toe. Daar helpen we je bij. Tot zes maanden na afloop kan je bij de trainer terecht.

    tweetakt ?

     

    ★ Trajecten met impact

    Leren en groei is geen toevalstreffer. Met onze aanpak garandeer je een maximaal effect. 

     

    ★ Doorgedreven maatwerk

    We werken een aanbod uit op maat van jouw doelstellingen en praktijk. 

     

    ★ Gebeten door groei

    Tweetakt zet mensen en teams in beweging. Op een boeiende, energieke en inspirerende manier. 

     

    ★ Sterke trainers

    Knappe programma’s verdienen de beste trainers. Bij tweetakt kan je rekenen op uitgebreide ervaring en expertise.

     

    Contacteer ons    Plan een intake

     

  • Opleiding op maat 

    Deze opleiding kan je organiseren op maat van jouw team, organisatie of bedrijf. 
     

    Samen aan de start

    Tijdens een online intakegesprek onderzoeken we wat deelnemers exact moeten leren. En kiezen we de aanpak die best past. 
     

    Blended leertrajecten

    Oefenen en toepassen staan centraal.  Bij de opleiding hoort een digitale campus met extra tips, materiaal en oefenkansen. 
     

    Opvolging en transfer

    Na afloop bekijken we met u wat u kan doen om de transfer en het leereffect na de opleiding te maximaliseren. 
     

    Kortingen

    Wil je beroep doen op de KMO-portefeuille? Contacteer ons voor meer informatie over de mogelijkheden.

    Organisaties in de zorg, de publieke sector of de socialprofit kunnen dan weer rekenen op 30% korting. 
     

    Meer weten?

    Contacteer ons met jouw vraag. Of plan meteen een intake om die vrijblijvend met ons te bekijken.

     

    Contacteer ons  Plan een intake

     

    tweetakt ?

     

    ★ Trajecten met impact

    Leren en groei is geen toevalstreffer. Met onze aanpak garandeer je een maximaal effect. 

     

    ★ Doorgedreven maatwerk

    We werken een aanbod uit op maat van jouw doelstellingen en praktijk. 

     

    ★ Gebeten door groei

    Tweetakt zet mensen en teams in beweging. Op een boeiende, energieke en inspirerende manier. 

     

    ★ Sterke trainers

    Knappe programma’s verdienen de beste trainers. Bij tweetakt kan je rekenen op uitgebreide ervaring en expertise.

     

    Contacteer ons    Plan een intake