Creatieve sessies opzetten en begeleiden

Interactieve en inspirerende incompany opleiding. 2 dagen.
Op maat van jouw team, organisatie of bedrijf.

  • Leer creatieve processen begeleiden.
  • Haal meer resultaat uit brainstormsessies.
  • Leer anderen out-of-the box denken.
  • Garandeer meer succes en resultaat.
  • Ontdek en ontwerp creatieve tools en werkvormen.
  • Creatieve sessies opzetten en begeleiden

    In deze opleiding leer je creatieve processen en brainstormsessies opzetten en begeleiden. De eerste dag ontdek je hoe dat werkt aan de hand van eigen voorbeelden en uitdagingen. Tijdens dag twee leer je de sessies zelf opzetten en begeleiden. Je oefent bovendien met een pak brainstormtechnieken en andere creatieve methodieken. Die leer je inzetten op maat van de groep waarmee je werkt. 

     

    Iets voor jou?

    Deze opleiding is er voor iedereen die...

    • wil ontdekken hoe je met teams of groepen 'out of the box' kan denken
    • ervoor wil zorgen dat die ideeën ook echt uitgewerkt worden tot een concreet plan;
    • wil leren brainstormen en creatief denken;
    • uitdagingen innovatief wil benaderen met groepen en teams;
    • meer originele tools en methodieken wil gebruiken.

     

    Wat je kan leren

    Na deze opleiding:

    • kan je bewust de creatieve schakelaar bij jezelf en anderen aanzetten;
    • weet je hoe je anderen out-of-the-box kan laten denken;
    • kan je verschillende brainstorm- en andere tools inzetten en begeleiden;
    • ontwerp je sneller nieuwe en originele ideeën en oplossingen;
    • kan je creatieve weerstand in een groep hanteren;
    • weet je hoe je anderen kan betrekken en engageren;
    • lukt het om samen met de groep te zorgen voor een concreet eindresultaat.

     

    Meteen aan de slag

    Tijdens deze inspirerende en interactieve opleiding ga je meteen aan de slag. Je past inzichten en methodieken toe op eigen praktijkvoorbeelden en gaat met concrete resultaten naar huis. Je krijgt een rugzak vol boeiend materiaal en inspirerende methodieken mee.

     

    Is zelf leren begeleiden niet de bedoeling?

    Dan kan je terecht in de workshop 'Creatief denken en brainstormen'.

    Stiekem creatief denken

     

    Wil je jouw team of collega's creatief aan het denken zetten? Maar denk je dat ze nog niet overtuigd zijn van het belang daarvan?

    Dat kan je met deze vragen de creatieve schakelaar van anderen aanzetten. Zonder dat ze het zelf merken.

     

    Wat willen we nu eigenlijk bereiken?

    Vraag door wat het probleem nu eigenlijk is. En vooral: wat je exact wil bereiken. Creatief nadenken lukt enkel als de uitdaging positief en helder op tafel ligt.

     

    Zullen we eerst wat ideeën verzamelen?

    Voor je het weet, schiet iedereen in de oplossingsstress. Oude oplossingen worden uit het archief gehaald. En bij elk nieuw idee gooien je collega's er een hoop praktische bezwaren tegenaan. Stel dus voor om in een eerste rondje gewoon wat ideeën te verzamelen.

     

    Misschien kunnen we enkele opties uitwerken, voor we kiezen?

    Met wat goede ideeën alleen, kom je er niet. Stel voor wat goede ideeën verder uit te werken, voor je echt kiest..

     

    Op basis waarvan kiezen we eigenlijk?

    Vaak kom je samen tot een gedeelde keuze. Maar soms wil iedereen iets anders en wordt het een geduw en getrek om te beslissen. Pak het gestructureerd aan door eerst parameters te verzamelen: op basis waarvan kiezen we? Dan pas ga je vergelijken.

     

    Meer weten?

    Meer uitleg bij deze tips lees je op onze blog.

  • Creatief denken kan je leren

    Veel mensen denken dat creativiteit een aangeboren talent is. Maar niks is minder waar. Je ontdekt waarom het soms zo moeilijk is om 'out of the box' te denken en hoe je dat jezelf en anderen kan aanleren. Zo word je sterker in het vinden van innovatieve oplossingen en ben je beter gewapend bij nieuwe uitdagingen, complexe problemen en onverwachte situaties.

    • Vastroesten voor gevorderden.
    • Uit je hoofd stappen.
    • Inspirerende voorbeelden.

     

    Van uitdaging naar haalbaar concept

    Een creatief proces nodigt jezelf en anderen uit tot meer denkkracht. Misschien lijkt het alsof je daarvoor te weinig tijd hebt, maar het is zo effectief dat je eigenlijk een pak tijd bespaart. 

    • Creatief denken in 5 stappen.
    • Je uitdaging op scherp.
    • Randvoorwaarden en valkuilen. 

     

    Brainstormen en dwarsdenken

    Brainstormen is het meest gekende onderdeel van creatief denken: een pak ideeën verzamelen en daar verder mee aan de slag te gaan. Door te denken in de breedte, vergroot je het arsenaal van opties en mogelijkheden. En vind je inspiratie op de meest onverwachte plaatsen. Werkvormen die daarbij helpen, probeer je meteen uit.

    • De spelregels.
    • Vier technieken om te brainstormen.
    • Toolbox voor teams.

     

    Van idee naar creatie

    Met een sterk idee alleen, ben je er nog niet. Hoe maak je de juiste keuzes? Wat werk je verder uit? Wat doe je als de meningen in je groep verdeeld zijn? En hoe zorg je voor echt engagement bij alle betrokkenen? 

    • Van een berg ideeën naar een uitgewerkt concept.
    • Anderen overtuigen en engageren.
    • Stiekem creatief denken.

     

    Innoveren met groepen en teams

    Creatief denken en innovatief werken doe je niet alleen. Tijdens dit laatste onderdeel leer je creatieve sessies begeleiden met groepen en teams. Na afloop kan je succesvol en op maat van jouw stijl, creatieve workshops opzetten. 

    • Spelregels voor inspirerende sessies.
    • Iedereen aan de slag.
    • Toolbox: meer dan 20 werkvormen voor teams.

     

    Aan de slag met eigen voorbeelden

    Tijdens deze inspirerende en interactieve opleiding ga je meteen aan het werk. Je past methodieken toe op eigen voorbeelden en gaat met concrete resultaten naar huis. Je oefent uitgebreid met het begeleiden van sessies. Je krijgt een rugzak vol tools mee, zodat je daarna zelf creatieve sessies kan opzetten.

    Stiekem creatief denken

     

    Wil je jouw team of collega's creatief aan het denken zetten? Maar denk je dat ze nog niet overtuigd zijn van het belang daarvan?

    Dat kan je met deze vragen de creatieve schakelaar van anderen aanzetten. Zonder dat ze het zelf merken.

     

    Wat willen we nu eigenlijk bereiken?

    Vraag door wat het probleem nu eigenlijk is. En vooral: wat je exact wil bereiken. Creatief nadenken lukt enkel als de uitdaging positief en helder op tafel ligt.

     

    Zullen we eerst wat ideeën verzamelen?

    Voor je het weet, schiet iedereen in de oplossingsstress. Oude oplossingen worden uit het archief gehaald. En bij elk nieuw idee gooien je collega's er een hoop praktische bezwaren tegenaan. Stel dus voor om in een eerste rondje gewoon wat ideeën te verzamelen.

     

    Misschien kunnen we enkele opties uitwerken, voor we kiezen?

    Met wat goede ideeën alleen, kom je er niet. Stel voor wat goede ideeën verder uit te werken, voor je echt kiest..

     

    Op basis waarvan kiezen we eigenlijk?

    Vaak kom je samen tot een gedeelde keuze. Maar soms wil iedereen iets anders en wordt het een geduw en getrek om te beslissen. Pak het gestructureerd aan door eerst parameters te verzamelen: op basis waarvan kiezen we? Dan pas ga je vergelijken.

     

    Meer weten?

    Meer uitleg bij deze tips lees je op onze blog.

  • Elk traject is maatwerk

    Voor elke incompany opleiding of training werken we een leertraject op maat uit. We kiezen een aanpak die haalbaar is voor u en de deelnemers. En die de impact en het rendement van de opleiding maximaliseert. 

     

    Intake en voorbereiding

    We vertrekken bij de opleiding van uw noden en verwachtingen. We bekijken met u het ontwerpprogramma en alle mogelijkheden. Op basis daarvan verfijnen we en stellen we een breder voor- en natraject voor. Dat is steeds inbegrepen in de kostprijs van de opleiding.

     

    Opstart en opdracht

    Indien haalbaar, worden deelnemers bevraagd met een korte, schriftelijke intake. Daarnaast krijgen ze van de trainer een voorbereidende opdracht. Die vraagt maximaal een uur van hun tijd. Op die manier komen ze helemaal voorbereid aan de start.

     

    Ervaringsgericht leren

    Tijdens de opleiding starten we vanuit de eigen voorbeelden en praktijk van de deelnemers. Theorie, tips en handvatten zijn praktisch en meteen toepasbaar. Deelnemers gaan vooral veel doen en oefenen. Dat betekent dat ze na afloop met concrete handvatten en oplossingen naar huis gaan.

     

    Opvolging en transfer

    In enkele opvolgmails krijgen deelnemers extra materiaal, opdrachten en tips. Die zorgen ervoor dat ze blijven oefenen en toepassen in de praktijk. We adviseren u bovendien over extra stappen die u zelf kan zetten om het effect te versterken.

     

    Nazorg

    Tot zes maanden na afloop, blijft de trainer beschikbaar voor aanvullende vragen van zowel de opdrachtgever als de deelnemers. 

    Stiekem creatief denken

     

    Wil je jouw team of collega's creatief aan het denken zetten? Maar denk je dat ze nog niet overtuigd zijn van het belang daarvan?

    Dat kan je met deze vragen de creatieve schakelaar van anderen aanzetten. Zonder dat ze het zelf merken.

     

    Wat willen we nu eigenlijk bereiken?

    Vraag door wat het probleem nu eigenlijk is. En vooral: wat je exact wil bereiken. Creatief nadenken lukt enkel als de uitdaging positief en helder op tafel ligt.

     

    Zullen we eerst wat ideeën verzamelen?

    Voor je het weet, schiet iedereen in de oplossingsstress. Oude oplossingen worden uit het archief gehaald. En bij elk nieuw idee gooien je collega's er een hoop praktische bezwaren tegenaan. Stel dus voor om in een eerste rondje gewoon wat ideeën te verzamelen.

     

    Misschien kunnen we enkele opties uitwerken, voor we kiezen?

    Met wat goede ideeën alleen, kom je er niet. Stel voor wat goede ideeën verder uit te werken, voor je echt kiest..

     

    Op basis waarvan kiezen we eigenlijk?

    Vaak kom je samen tot een gedeelde keuze. Maar soms wil iedereen iets anders en wordt het een geduw en getrek om te beslissen. Pak het gestructureerd aan door eerst parameters te verzamelen: op basis waarvan kiezen we? Dan pas ga je vergelijken.

     

    Meer weten?

    Meer uitleg bij deze tips lees je op onze blog.

  •  

     

    Stiekem creatief denken

     

    Wil je jouw team of collega's creatief aan het denken zetten? Maar denk je dat ze nog niet overtuigd zijn van het belang daarvan?

    Dat kan je met deze vragen de creatieve schakelaar van anderen aanzetten. Zonder dat ze het zelf merken.

     

    Wat willen we nu eigenlijk bereiken?

    Vraag door wat het probleem nu eigenlijk is. En vooral: wat je exact wil bereiken. Creatief nadenken lukt enkel als de uitdaging positief en helder op tafel ligt.

     

    Zullen we eerst wat ideeën verzamelen?

    Voor je het weet, schiet iedereen in de oplossingsstress. Oude oplossingen worden uit het archief gehaald. En bij elk nieuw idee gooien je collega's er een hoop praktische bezwaren tegenaan. Stel dus voor om in een eerste rondje gewoon wat ideeën te verzamelen.

     

    Misschien kunnen we enkele opties uitwerken, voor we kiezen?

    Met wat goede ideeën alleen, kom je er niet. Stel voor wat goede ideeën verder uit te werken, voor je echt kiest..

     

    Op basis waarvan kiezen we eigenlijk?

    Vaak kom je samen tot een gedeelde keuze. Maar soms wil iedereen iets anders en wordt het een geduw en getrek om te beslissen. Pak het gestructureerd aan door eerst parameters te verzamelen: op basis waarvan kiezen we? Dan pas ga je vergelijken.

     

    Meer weten?

    Meer uitleg bij deze tips lees je op onze blog.

  • Alleen maar voordelen

    Al onze opleidingen kan u organiseren binnen uw organisatie of bedrijf. Dat heeft zo zijn voordelen: doorgedreven maatwerk, meer impact en de kans om extra rendement te halen uit uw investering.  

     

    Op maat van uw medewerkers en teams

    We werken elk programma uit op maat van uw medewerkers en teams. De inhoud selecteren we samen met u. Zo kan u specifieke accenten leggen. Aanpak en materiaal wordt bovendien aangepast aan de werking van uw organisatie of bedrijf.

     

    Meer impact

    We zoeken met u naar manieren om de impact van de opleiding te versterken. We helpen u in het motiveren van deelnemers en bieden extra mogelijkheden om de transfer nadien te maximaliseren. Zo bereikt u meer resultaat, zonder extra kosten.

     

    KMO-portefeuille

    Deze opleiding komt in aanmerking voor de KMO-portefeuille. Indien u hierop beroep kan doen, bespaart uw bedrijf tot 30 of 40% op de uiteindelijke kostprijs.

     

    Offerte en voorstel op maat

    Contacteer ons met uw vraag. We bezorgen u binnen de week een ontwerpprogramma en vrijblijvende offerte op maat.

    Stiekem creatief denken

     

    Wil je jouw team of collega's creatief aan het denken zetten? Maar denk je dat ze nog niet overtuigd zijn van het belang daarvan?

    Dat kan je met deze vragen de creatieve schakelaar van anderen aanzetten. Zonder dat ze het zelf merken.

     

    Wat willen we nu eigenlijk bereiken?

    Vraag door wat het probleem nu eigenlijk is. En vooral: wat je exact wil bereiken. Creatief nadenken lukt enkel als de uitdaging positief en helder op tafel ligt.

     

    Zullen we eerst wat ideeën verzamelen?

    Voor je het weet, schiet iedereen in de oplossingsstress. Oude oplossingen worden uit het archief gehaald. En bij elk nieuw idee gooien je collega's er een hoop praktische bezwaren tegenaan. Stel dus voor om in een eerste rondje gewoon wat ideeën te verzamelen.

     

    Misschien kunnen we enkele opties uitwerken, voor we kiezen?

    Met wat goede ideeën alleen, kom je er niet. Stel voor wat goede ideeën verder uit te werken, voor je echt kiest..

     

    Op basis waarvan kiezen we eigenlijk?

    Vaak kom je samen tot een gedeelde keuze. Maar soms wil iedereen iets anders en wordt het een geduw en getrek om te beslissen. Pak het gestructureerd aan door eerst parameters te verzamelen: op basis waarvan kiezen we? Dan pas ga je vergelijken.

     

    Meer weten?

    Meer uitleg bij deze tips lees je op onze blog.