Moeilijke gesprekken voeren met medewerkers

Sterk in je schoenen op moeilijke momenten

Mensen aansturen en coachen: het is boeiend en uitdagend, maar af en toe ook knap lastig. Hoe spreek je een medewerker aan, die elke verantwoordelijkheid van zich afschuift of het probleem niet ziet? Wat doe je als je het gevoel hebt dat iemands houding niet goed zit, ook al heb je geen harde bewijzen? Hoe ga je om met weerstand zonder in eindeloze discussies te vervallen? En wat doe je met een medewerker die boos of emotioneel wordt tijdens een gesprek?

 

Moeilijke gesprekken creëren kansen

Als je een lastig gesprek of een moeilijke situatie slim aanpakt, zorg je ervoor dat het gesprek in alle openheid verloopt. Je geeft duidelijke, ondubbelzinnige boodschappen, en doet dat op zo’n manier dat een medewerker zelf meedenkt en naar oplossingen zoekt. Dat is handig voor jou, maar ook goed voor je medewerker. Je vermijdt demotivatie, zorgt voor een blijvend effect en kan daarna terug samen door één deur.

 

Effect

Na de opleiding kan je lastige gesprekken met medewerkers voeren, zonder dat het een gevecht of welles-nietes discussie wordt. Je krijgt heel concrete tips en handvatten om zaken aan te pakken die je moeilijk vindt. Je pakt gesprekken op zo’n manier aan, dat medewerkers je feedback beter aanvaarden, gemotiveerd worden en gerichter hun aanpak en gedrag veranderen.  Tijdens de opleiding werken we met jouw situaties en concrete voorbeelden.

 

Doelgroep

De ééndaagse opleiding is bedoeld voor iedereen die lastige gesprekken en moeilijke situaties met medewerkers kordater en motiverender wil aanpakken. 

 

Programma

Van ja-maar naar echt gesprek

Als je een medewerker aanspreekt op iets, bestaat het risico dat die meteen in de verdediging gaat. Voor je het weet, beland je in een ronde ‘ja-maren’: dingen worden ontkend, het was allemaal niet zo duidelijk en andere collega’s en omstandigheden speelden ook een rol. Hoe vermijd je die discussies, zodat je een open een constructief gesprek kan voeren?

  • Van gedrag naar effect
  • Heldere boodschappen geven
  • Verantwoordelijkheden omdraaien

 

Werken vanuit buikgevoel of signalen

In sommige gevallen heb je zelf geen feiten om op tafel te leggen. Je buikgevoel zegt je er iets fout zit, ook al heb je geen echt bewijs. Of je weet niet meteen wat er aan de hand is of wat beter kan zijn. Wat doe je daarmee? En wat doe je met informatie of meningen die je van collega’s of klanten hebt gehoord?

  • Weg van bewijslast
  • Werken met signalen van anderen
  • Je eigen probleem op tafel

 

Omgaan met weerstand en emoties

Als je gesprekken goed aanpakt, kom je er met de vorige tips al uit. Maar soms is er meer aan de hand. Medewerkers willen ècht niet, gaan in de weerstand, worden emotioneel of reageren passief en gelaten.  In het laatste onderdeel leer je van de meest moeilijke gesprekken en situaties toch een succesverhaal te maken.

  • Gesprekken escaleren
  • Weerstand als aanleiding voor een goed gesprek
  • Emoties opvangen

 

Groepsgrootte en tijdsinvestering

Bij deze training zit je in een groep van maximaal 12 deelnemers. De training duurt één dag.  

 

Incompany aanbod

Deze opleiding is beschikbaar als incompany aanbod. Het programma en materiaal worden aangepast aan de behoeften van je medewerkers en de situatie in je bedrijf. Zo bereik je meer impact met dezelfde investering. Meer weten? Vraag ons alle informatie of een vrijblijvende offerte.

Stuur me informatie over het incompany aanbod