Feedback geven aan medewerkers

Incompany opleiding of workshop. 1 dag.
Op maat van jouw team, organisatie of bedrijf.

  • Geef positieve en constructieve feedback op de beste manier.
  • Vermijd weerstand, onbegrip en emoties.
  • Zorg dat je medewerker actief gaat meedenken.
  • Maak sterke, toekomstgerichte afspraken.
  • Stevig in je schoenen op moeilijke momenten.
  • Constructieve feedback creëert kansen

    Feedback geven: iedereen ziet de voordelen, maar af en toe is het knap lastig. Hoe spreek je een medewerker aan, die elke verantwoordelijkheid van zich afschuift of het probleem niet ziet? Wat doe je als je het gevoel hebt dat iemands houding niet goed zit, ook al heb je geen harde bewijzen? Hoe vermijd je discussies? En wat doe je met een medewerker die boos of emotioneel worden?

    Als je een feedbackgesprek slim aanpakt, zorg je ervoor dat het gesprek in alle openheid verloopt. Je geeft duidelijke, ondubbelzinnige boodschappen. En doet dat op zo’n manier dat een medewerker zelf meedenkt. Dat is handig voor jou, maar ook goed voor je medewerker. Je vermijdt demotivatie, zorgt voor een blijvend effect en kan daarna samen door één deur.

     

    Iets voor jou?

    De opleiding 'feedback geven aan medewerkers' is er voor leidinggevenden en verantwoordelijken die:

    • feedback willen geven op een heldere en ondubbelzinnige manier;
    • weerstand en eindeloze discussies willen vermijden;
    • medewerkers actief willen laten meedenken naar oplossingen;
    • rustiger, doelgericht en zelfzeker in een gesprek willen staan;
    • geen kansen willen missen om positieve feedback te geven.

     

    Wat leer je?

    Na de opleiding:

    • kan je helder zeggen waar het op staat;
    • geef je feedback die herkenbaar is voor je medewerker;
    • voorkom je dat je medewerker zich aangevallen voelt;
    • kan je heftige of onredelijke reacties beter aan;
    • formuleer je heldere verwachtingen;
    • denkt je medewerker actief mee;
    • geef je vaker en gerichter positieve feedback.
  • Heldere en opbouwende feedback geven

    Met een heel eenvoudig instrument, leer je hoe je op een eenvoudige manier feedback kan geven aan je medewerkers. Op een positieve, niet aanvallende manier. Dat zorgt ervoor dat feedback helder en herkenbaar wordt. En dat feedback geven kan, zonder de sfeer en de goede samenwerking te verzuren.

    • Over gedrag en effect.
    • Aan de slag zonder bewijslast.
    • Werken met signalen van derden.

     

    Focus op de toekomst

    Constructieve feedback geeft richting. Je benoemt dus niet alleen wat je niet handig vond. Maar ook wat je in de toekomst verwacht. Dat doe je door doelen scherp te formuleren. En vast te houden aan wat je echt belangrijk vindt.

    • Weten wat je wil.
    • Heldere verwachtingen uitspreken.
    • Op je strepen staan als het moet.

     

    Feedbackgesprekken op een coachende manier aanpakken

    De juiste aanpak van je gesprek, zorgt ervoor dat medewerkers zelf gaan nadenken. Medewerkers voelen zich daardoor gehoord. En gaan mee naar oplossingen zoeken. Dat zorgt voor meer draagvlak en echt engagement. 

    • Van luisteren naar horen.
    • Eigenaarschap naar je medewerker verleggen.
    • Samen op zoek naar oplossingen.

     

    Als het fout gaat

    Als het goed is, slaag je er nu in om constructief en helder feedback te geven. Maar wat doe je als het fout gaat? Hoe reageer je als je medewerker emotioneel of boos wordt? Of hij het echt niet eens is met wat je vertelt of verwacht?

    • Weerstand opvangen.
    • Omgaan met heftige reacties.
    • Gesprekken opschalen.

     

    Een feedbackcultuur die werkt

    Op het einde van de sessie, staan we nog even stil bij de cultuur in je team. Hoe zet je positieve feedback in als krachtig instrument? Hoe kan je ervoor zorgen dat medewerkers elkaar actiever gaan aanspreken? En wat zijn de belangrijkste valkuilen om mee rekening te houden?  

    • Wat aandacht krijgt, groeit.
    • Een feedbackcultuur introduceren in je team.
    • Vier valkuilen om te vermijden.
  • Elk traject is maatwerk

    Voor elke incompany opleiding of training werken we een leertraject op maat uit. We kiezen een aanpak die haalbaar is voor u en de deelnemers. En die de impact en het rendement van de opleiding maximaliseert. 

     

    Intake en voorbereiding

    We vertrekken bij de opleiding van uw noden en verwachtingen. We bekijken met u het ontwerpprogramma en alle mogelijkheden. Op basis daarvan verfijnen we en stellen we een breder voor- en natraject voor. Dat is steeds inbegrepen in de kostprijs van de opleiding.

     

    Opstart en opdracht

    Indien haalbaar, worden deelnemers bevraagd met een korte, schriftelijke intake. Daarnaast krijgen ze van de trainer een voorbereidende opdracht. Die vraagt maximaal een uur van hun tijd. Op die manier komen ze helemaal voorbereid aan de start.

     

    Ervaringsgericht leren

    Tijdens de opleiding starten we vanuit de eigen voorbeelden en praktijk van de deelnemers. Theorie, tips en handvatten zijn praktisch en meteen toepasbaar. Deelnemers gaan vooral veel doen en oefenen. Dat betekent dat ze na afloop met concrete handvatten en oplossingen naar huis gaan.

     

    Opvolging en transfer

    In enkele opvolgmails krijgen deelnemers extra materiaal, opdrachten en tips. Die zorgen ervoor dat ze blijven oefenen en toepassen in de praktijk. We adviseren u bovendien over extra stappen die u zelf kan zetten om het effect te versterken.

     

    Nazorg

    Tot zes maanden na afloop, blijft de trainer beschikbaar voor aanvullende vragen van zowel de opdrachtgever als de deelnemers. 

  • Alleen maar voordelen

    Al onze opleidingen kan u organiseren binnen uw organisatie of bedrijf. Dat heeft zo zijn voordelen: doorgedreven maatwerk, meer impact en de kans om extra rendement te halen uit uw investering.  

     

    Op maat van uw medewerkers en teams

    We werken elk programma uit op maat van uw medewerkers en teams. De inhoud selecteren we samen met u. Zo kan u specifieke accenten leggen. Aanpak en materiaal wordt bovendien aangepast aan de werking van uw organisatie of bedrijf.

     

    Meer impact

    We zoeken met u naar manieren om de impact van de opleiding te versterken. We helpen u in het motiveren van deelnemers en bieden extra mogelijkheden om de transfer nadien te maximaliseren. Zo bereikt u meer resultaat, zonder extra kosten.

     

    KMO-portefeuille

    Deze opleiding komt in aanmerking voor de KMO-portefeuille. Indien u hierop beroep kan doen, bespaart uw bedrijf tot 30 of 40% op de uiteindelijke kostprijs.

     

    Offerte en voorstel op maat

    Contacteer ons met uw vraag. We bezorgen u binnen de week een ontwerpprogramma en vrijblijvende offerte op maat.